Тема самоосвіти :" Використання сучасних інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання на уроках в початковій школі"
Розвиток людства набирає дедалі динамічнішого характеру. Про це
свідчить аналіз будь–якої сфери суспільного життя. Зміна ідей, знань,
технологій відбувається швидше, ніж зміна людського покоління. А це
означає, що при звичній, традиційній освіті навчити людину на все життя
у школі просто не можливо. А ще важче стає зацікавити дітей до навчання і саморозвитку. Ми, як вчителі, повинні не лише давати готові знання школярам, адже тепер їх можна легко знайти в інтернеті, ми повинні вчити їх швидко і протягом усього життя вчитися, адаптовуватися і пристосовуватися до нового, працювати в команді, бути розумними, творчими, свідомими і патріотичними, вміти аналізувати та критично мислити, берегти своє здоров'я і навколишній світ. Власне на розвиток таких якостей і компетентностей спрямоване навчання в Новій українській школі, що вимагає сучасного підходу до підбору методів та технологій навчання здобувачів освіти. А для того, щоб зацікавити сучасних дітей, звичайно, і самому потрібно постійно вчитися і не просто не відставати від них, а й бути на кілька кроків попереду. Саме тому я і обрала для свого вивчення тему: "Використання сучасних інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання на уроках англійської мови та у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами", над якою і працюватиму в даний міжатестаційний період.
2013 - 2018 р.р.
Опис досвіду роботи над темою «Методика проектів як засіб інтенсифікації процесу навчання на уроках англійської мови»
Сучасна методика викладання іноземної мови приділяє велику увагу креативній, творчій діяльності учнів в школі і вдома. Інтенсифікація цього процесу відбувається завдяки впровадженню інтерактивних методик, до яких можна віднести метод проектів .
Як відомо, робота з проектами дозволяє учням проявити самостійність у виборі джерел інформації, способу її викладу та презентації, проводити індивідуальну роботу над темою. Це поза сумнівом, спричиняє підвищену мотивовану активність учня. Він сам обирає об’єкт дослідження, сам вирішує: чи обмежитися підручником чи звернутися до інших джерел інформації. Такий вид роботи – це ідеальна можливість здобувати та застосовувати знання англійської мови індивідуально та творчо. Використання нових форм навчання дає можливість розширити межі творчої діяльності як вчителя, так і учнів.
Аналіз досліджень. Метод проектів виник у 20-ті роки минулого століття в США. У своїй педагогічній та експериментальній діяльності Джон Дью називав вищезазначений метод «методом проблем» і розвивав його у межах гуманістичного напряму у філософії та освіті. На сучасному етапі розвитку освіти проектна методика детально досліджується як закордонними: L. Fried-Booth, T. Hutchinson, M. Knoll, так і вітчизняними авторами: І.Л. Бим, І.А. Зимній, Е.С. Полат, І. Чечель, Н.Ф. Коряковцевой, О.М Моісеєвой, Т.Е Сахаровой та ін.
Актуальність. При плануванні та проведенні уроків англійської мови велика увага приділяється творчій практичній діяльності дітей, а саме створенню ними проектів. У працях учених висвітлено особливості використання методу проектів в навчальних закладах, але мало хто з науковців досліджував проблему його застосування в початковій школі. Тому я вирішила на власному досвіді вивчити умови проведення та ефективність застосування проектної методики у навчанні молодших школярів на уроках іноземної мови.
Актуальність. При плануванні та проведенні уроків англійської мови велика увага приділяється творчій практичній діяльності дітей, а саме створенню ними проектів. У працях учених висвітлено особливості використання методу проектів в навчальних закладах, але мало хто з науковців досліджував проблему його застосування в початковій школі. Тому я вирішила на власному досвіді вивчити умови проведення та ефективність застосування проектної методики у навчанні молодших школярів на уроках іноземної мови.
Значимість. Адже завдяки володінню вчителями сучасними інноваційними технологіями, у тому числі і особливостями застосування методу проектів, та їх практичному впровадженні у початковій школі, можна досягти високого рівня засвоєння знань учнями, та навичок практично і творчо їх застосовувати на практиці.
Метою навчального проектування в початковій школі є створення вчителем таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності молодшого школяра. Технологія навчального проекту стимулює самостійну пізнавальну діяльність учнів і здійснюється за схемою: все, що я пізнаю, я знаю, для чого мені потрібно і де я можу ці знання застосувати. Проектна робота – одна з найбільш цікавих методик, які може використовувати вчитель. Вона дозволяє:
- ефективно реалізувати комунікативний підхід у навчальному процесі з іноземної мови, а саме: вивчення мови через особисту діяльність учня, оволодіння мовою у процесі спілкування;
- забезпечити активну практику для кожного учня з метою формування в учнів необхідних вмінь і навичок мовленнєвої діяльності, а також лінгвістичну компетенцію на рівні, визначеному програмою;
- знайомити учнів із краєзнавчою тематикою і шукати способи їх включення в активний діалог культур, щоб вони сприймали мову як засіб між культурної взаємодії.
- планувати свою роботу, попередньо передбачаючи можливі результати;
- використовувати різноманітні джерела інформації;
- самостійно збирати матеріал;
- аналізувати і зіставляти факти, аргументувати свою думку;
приймати рішення;
- установлювати соціальні контакти (розподіляти обов’язки, взаємодіяти один з одним);
- створювати ”кінцевий продукт” – матеріальні носії проектної діяльності;
- представляти створене перед аудиторією, оцінювати себе та інших.
Проектна методика ґрунтується на особистісно- діяльнісному підході, що означає переорієнтацію всього навчального процесу на постановку і вирішення самими школярами пізнавально-комунікативних і дослідницьких завдань. Це дозволяє розглядати проектне навчання як одну з найбільш продуктивних і інтенсивних методик, що сприяє досягненню високих результатів навченості й освіченості особистості.
Провідні положення проектної методики засновані на:
- урахуванні особливостей особистості учнів;
- зв’язку ідеї проекту з реальним життям;
- зміні основної схеми взаємодії вчителя й учнів, що припускає суб’єктно-суб’єктне, рівноправне партнерське навчальне співробітництво вчителя й учнів;
- значному підвищенню рівня автономності учнів при вирішенні особистісно-значимих проблем у процесі активно-пізнавальної розумової діяльності;значному підвищенню рівня внутрішньої мотивації учнів до більш якісного оволодіння змістом навчання.
Проектний метод – це дидактичний засіб активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку креативного мислення й формування визначених в них особистісних якостей. Три «кити», на яких тримається дана технологія, - це самостійність, діяльність, результативність.
Все більше вчителів у школах України цікавляться і використовують проектну діяльність учнів.
Великою перевагою проектної діяльності є вміння, які набувають учні, а саме:
- планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;
- використовувати багато джерел інформації;
- самостійно збирати і накопичувати матеріал;
- аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку;
- приймати рішення;
- розподіляти обов’язки, взаємодіяти один з одним;
- створювати "кінцевий продукт";
- представляти створене перед аудиторією;
- оцінювати себе та інших.
Проектна робота – одна з найбільш цікавих методик, які може використовувати вчитель. Вона дозволяє ефективно реалізувати комунікативний підхід у навчальному процесі з іноземної мови, а саме: вивчення мови через особисту діяльність учня, оволодіння мовою у процесі спілкування. Для виконання проектного завдання потрібні загальні знання про країну досліджуваної мови, включаючи знання про географію, історію, культуру, соціальні й політичні особливості країни, її традиції та звичаї. Знання про країну проживання дозволяють нам прищеплювати учням почуття любові до України, відчувати гордість за свою країну, формують в учнів громадянську позиці. Крім цього учень повинен володіти певними мовленнєвими компетенціями, а бажання висловитися змушує його ці компетенції вдосконалювати. Нестандартне бачення проблеми допомагає нам сформувати творчу особистість. Проекти учнів – це самостійно спланована та реалізована робота, в якій мовленнєве спілкування вплетене в інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності. Це передбачає визначення мети кожного уроку не тільки з позиції надбання учнем знань та вмінь, але і з погляду прогресивних змін у структурі його особистості. Тому що метою та завданням програми впровадження компетентнісно орієнтованого підходу в навчально-виховний процес є реалізація самодостатньої моделі випускника як життєздатної особистості, що прагне до творчої самореалізації та саморозвитку. Опановуючи культуру проектування, школяр привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізувати засвоєні засоби і способи роботи, а також удосконалює свої навички і культуру міжособистісного спілкування та співробітництва. Це співпадає з ключовими компетентностями учнів:
- пізнавальною;
- особистісною;
- самоосвітньою;
- соціальною.
Роботу над проектами я починаю з першого уроку вивчення теми. Спочатку обговорюємо з учнями їх назви, потім – основні завдання і план роботи. Також проводимо підготовчу мовну роботу з тем проектів, виконуємо тренувальні вправи. Упродовж вивчення теми учні збирають додаткові матеріали, малюють, створюють колажі та презентації, готують короткі виступи по темі. Проектна діяльність передбачає індивідуальну роботу та роботу в колективі. Така ситуація сприяє становленню, формує соціалізовану особистість, працюючи у команді діти вчаться взаємодіяти один з одним. Вирішувати можливі конфлікти, набувати навичок естетичного міжособистісного спілкування, брати відповідальність за вибір рішення, аналізувати результати діяльності. Останній урок – захист проектів.
Презентація – дуже важливий етап проектної роботи, її головна цінність. Презентація сприяє подальшому розвиткові творчої роботи, позитивної мотивації і є засобом виховання впевненості у собі.
Використання комп’ютера на уроках англійської мови та в позаурочний час відкриває для учнів нові можливості оформлення проектів: створення мультимедійних презентацій у програмі Microsoft Power Point. Ця програма дозволяє створювати презентації у вигляді слайд-шоу, включати звук, відео та різні види графіки. Володіючи комп’ютером та певними знаннями з інформатики, учні в четвертому класі вже можуть гарно виконати такі завдання.
На першому етапі виготовлення презентації пропоную учням скласти план. Потім надрукувати необхідний матеріал в програмі Word. Підібрати необхідний ілюстративний матеріал з електронних енциклопедій та мережі Internet, відсканувати малюнки чи фотографії. Наступний етап – створення презентації. Учні працюють над дизайном слайдів, варіантами структури слайда; кольоровим оформленням (фону і тексту); настройкою анімації (ефектами, якими будуть супроводжуватись тексти і графіка); налагодженням керуванням презентацією. Потім у класі вони презентують свої роботи. У цьому навчальному році мої четвертокласники презентували свої роботи по темі «Great Britain» та «Paris».
Хоча виконання будь-якого проектного завдання вимагає часових витрат, роботи з більшою кількістю джерел і виконання більших обсягів роботи, подібні проекти не тільки поглиблюють знання учнів з англійської мови, але й навчають їх користуватися комп’ютерною технікою, та й крім цього поглиблюють інтерес дітей до вивчення іноземної мови.
З молодшими учнями я практикую створення колажів на різну тематику, дослідження і зображення родинних дерев, листівок до Дня народження, Нового року, побажань до Дня св. Валентина «St. Valentine’s Tree»



Немає коментарів:
Дописати коментар